Am convingerea ca, daca fiecare contribuie cu putin, bani sau implicare, impreuna se pot face multe, suficient de multe incat sa se schimbe in bine un oras.
Si pentru asta exista in legislatia
romaneasca posibilitatea de a pune pe picioare o fundatie
comunitara, care colecteaza bani si resurse din comunitatea locala si le
redistribuie in proiecte practice, care imbunatatesc viata
comunitatii si sunt relevante pentru donatori.
Fundatia trebuie sa
aiba rolul de a ajuta oamenii si companiile din oras sa se implice
in comunitate, sa gaseasca proiectele potrivite pentru ei. Exista posibilitatea
finantarii propriilor proiecte sau a celor deja existente. Invatam, cu aceasta
ocazie, ce inseamna o fundatie comunitara si putem obtine sprijin de la Asociatia pentru Relatii Comunitare (ARC). Pentru a face
legatura dintre proiectele din comunitate si finantatori, fundatiile comunitare
pun la punct platforme si organizeaza evenimente prin care acestia se pot
cunoaste si stringe fonduri. Cele mai cunoscute sint concursurile sportive organizate
pentru stringere de fonduri.
Cum se desfasoara in fapt lucrurile; de exemplu, IMM-urile care au
profit pot directiona, conform Codului fiscal, 3 la mie din cifra de afaceri, pana la 20% din impozitul
pe profit, ca sponsorizare, care se deduce din impozitul pe profit.
O companie poate sa dea banii acestia la stat sau sa ii dea pentru comunitate,
nu ii costa nimic. Un studiu nu prea laborios poate evidentia cite astfel de
IMM-uri din oras pot directiona astfel de sume si valoarea lor, astfel incit sa
constatam ca exista niste sume care merg la bugetul de stat, cind ele pot sa
ramina la comunitatea locala si in folosul ei. La baza unei astfel de relatii
intre companii si un ONG sta contractul de sponsorizare .
Se poate deduce orice
suma mai mica de 3 la mie sau de 20% din impozitul pe profit. Se pot face sponsorizari
de valori mai mari, dar suma care depaseste 3 la mie sau de 20% din impozitul
pe profit nu este deductibila.
Sumele pot fi colectate pana la sfarsitul anului. La sfarsitul
fiecarui trimestru se poate calcula impozitul pe profit si se poate deduce. In
contractele de sponsorizare, antreprenorii pot specifica domenii care sunt relevante pentru ei.
Domenii prioritate pentru oras sint in opinia mea: copii,
educatie, spatii verzi, ecologie, curatenie, caini comunitari si voluntariat. Donatorii,
respectiv IMM-urile, pot decide daca sumele donate pot fi folosite in cadrul anumitor
proiecte, sumele putind fi reportate daca nu se doreste implicarea decit in
anumite proiecte. Sigur ca cei care doneaza trebuie sa stie exact ce se
intimpla cu sumele donate si in acest sens informarea este un lucru esential.
Este foarte important sa se stie ca IMM-urile pot directiona cei 3
la mie catre absolut oricine, nu neaparat catre o anume fundatie .Important
este ca cei ce le conduc sa stie acest lucru si sa doreasca sa se implice
Eu am incredere ca spiritul
de comunitate nu a disparut in orasul meu.
Oamenii au mare nevoie sa faca si altceva decat sa fie intr-un
oras in care mergi la piata sau la supermarket sa risipesti timpul si banii pe
inutilitati sau pe platoul din centru pentru birfe.
A fi e una si
a te implica e cu totul altceva .
Daca oamenii isi doresc foarte mult,
se pot implica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu