marți, 17 decembrie 2013

Impreuna pentru orasul nostru

Autor: Adrian Popescu

Am convingerea ca, daca fiecare contribuie cu putin, bani sau implicare, impreuna se pot face multe, suficient de multe incat sa se schimbe in bine un oras.

Si pentru asta exista in legislatia romaneasca posibilitatea de a pune pe picioare o fundatie comunitara, care colecteaza bani si resurse din comunitatea locala si le redistribuie in proiecte practice, care imbunatatesc viata comunitatii si sunt relevante pentru donatori.

Fundatia trebuie sa aiba rolul de a ajuta oamenii si companiile din oras sa se implice in comunitate, sa gaseasca proiectele potrivite pentru ei. Exista posibilitatea finantarii propriilor proiecte sau a celor deja existente. Invatam, cu aceasta ocazie, ce inseamna o fundatie comunitara si putem obtine sprijin de la Asociatia pentru Relatii Comunitare (ARC). Pentru a face legatura dintre proiectele din comunitate si finantatori, fundatiile comunitare pun la punct platforme si organizeaza evenimente prin care acestia se pot cunoaste si stringe fonduri. Cele mai cunoscute sint concursurile sportive organizate pentru stringere de fonduri.  

Cum se desfasoara in fapt lucrurile; de exemplu, IMM-urile care au profit pot directiona, conform Codului fiscal, 3 la mie din cifra de afaceri, pana la 20% din impozitul pe profit, ca sponsorizare, care se deduce din impozitul pe profit. O companie poate sa dea banii acestia la stat sau sa ii dea pentru comunitate, nu ii costa nimic. Un studiu nu prea laborios poate evidentia cite astfel de IMM-uri din oras pot directiona astfel de sume si valoarea lor, astfel incit sa constatam ca exista niste sume care merg la bugetul de stat, cind ele pot sa ramina la comunitatea locala si in folosul ei. La baza unei astfel de relatii intre companii si un ONG sta contractul de sponsorizare .

Se poate deduce orice suma mai mica de 3 la mie sau de 20% din impozitul pe profit. Se pot face sponsorizari de valori mai mari, dar suma care depaseste 3 la mie sau de 20% din impozitul pe profit nu este deductibila.

Sumele pot fi colectate pana la sfarsitul anului. La sfarsitul fiecarui trimestru se poate calcula impozitul pe profit si se poate deduce. In contractele de sponsorizare, antreprenorii pot specifica  domenii care sunt relevante pentru ei.

Domenii prioritate pentru oras sint in opinia mea: copii, educatie, spatii verzi, ecologie, curatenie, caini comunitari si voluntariat. Donatorii, respectiv IMM-urile, pot decide daca sumele donate pot fi folosite in cadrul anumitor proiecte, sumele putind fi reportate daca nu se doreste implicarea decit in anumite proiecte. Sigur ca cei care doneaza trebuie sa stie exact ce se intimpla cu sumele donate si in acest sens informarea este un lucru esential.  

 Este foarte important sa se stie ca IMM-urile pot directiona cei 3 la mie catre absolut oricine, nu neaparat catre o anume fundatie .Important este ca cei ce le conduc sa stie acest lucru si sa doreasca sa se implice

Eu am incredere ca spiritul de comunitate nu a disparut in orasul meu.

Oamenii au mare nevoie sa faca si altceva decat sa fie intr-un oras in care mergi la piata sau la supermarket sa risipesti timpul si banii pe inutilitati sau pe platoul din centru pentru birfe.

A fi e una si a te implica e cu totul altceva . Daca oamenii isi doresc foarte mult, se pot implica.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu